Bear Butte Encampment
Yesterday the Black Hills Sioux Nation Treaty Council, Owe Aku, and the Intertribal Coalition to Defend Bear Butte went in to Bear Butte to establish their encampment and prepare for the Summit of Nations. This will last until the beginning of August. Here are Debra White Plume's words on this historical day:
28 June 2006
Greetings Mitakuyepi: (my relations)
Today the Black Hills Sioux Nation Treaty Council, Owe Aku, and the Intertribal Coalition to Defend Bear Butte moves to Mato Paha, our Sacred Mountain. We begin preparations for the July 4 Opening Ceremonies of the Gathering of Nations to
Defend Bear Butte. With sending our voice to the Universe at sunrise, we make our move. We look upon participation in the making of a design of a pivotal moment in our history as Indigenous People and our struggles to protect our ways of life and our Sacred Places. While all of Mother Earth is Sacred, while all of the He Sapa (Black Hills) is Sacred, Bear Butte is the mountain under the most direct threat so we gather there to send our voice to our Creator and our Ancestors and ask them to stand with us, to ask our Sacred Mountain to stand with us, in this effort to protect our destiny as Lakota people and the many other Tribal Nations who hold Bear Butte as Sacred. We go in a humble way, we go as the humble two-legged, to stand with our Relatives of Creation. Why do the developers and their supporters around Bear Butte expect us to willingly give up our destiny? Why do they think they are greater than the destiny of the Lakota Nation? Our identity is interwoven in our Creation Stories with our Sacred Places, this includes our Mato Paha. In many ways, this is our final defense. For if they wipe out our Sacred Places, they wipe out the Lakota Nation. Without our connection and relationship to Mother Earth and our Sacred Places, we cannot be Lakota anymore. We go to a peaceful camp, to gather our relatives from the four directions to make important decisions, together, collectively, about our future and our future generations. We go in a respectful way to our Sacred Mountain to protect Her and to protect our Human Right to pray there, learn there, receive healing there. This pivotal moment in history is a time for Indigenous People and our Allies to come together, to take courage, to stand together to protect our Sacred Places and our destiny. --Debra White Plume
Debra White Plume
Owe Aku, Bring Back the Way
Manderson, SD 57756-0325
605-455-2155 Voice Ph
605-455-1287 Fax Ph
http://by114fd.bay114.hotmail.msn.com/cgi-bin/HoTMaiL?curmbox=00000000-0000-0000-0000-000000000001&a=850f07968b9e743dea49f7f4d752850912e0e7ec58ae793ce2a6ab9694fdf6f7
www.bringbacktheway.com
Ayer 28 de Junio el Consejo de Tratados Indios de la Nacion Sioux, Owe Aku y la Coalición Intertribal para Defender Bear Butte estableció campamento en Mato Paha (Bear Butte, la montaña sagrada) en preparación para la ceremonia inaugural del 4 de julio. Este campamento y Cumbre de Naciones se llevara a cabo hasta principios de Agosto.
En las palabras de Debra White Plume, de Owe Aku: “Construímos un momento crítico en nuestra historia indígena y en nuestra lucha para proteger nuestras tradiciones y lugares sagrados. Aunque toda la Madre Tierra es sagrada, aunque todas las He Sapa (Black Hills) son sagradas, Mato Paha (Bear Butte) es la más directamente amenazada en este momento. Nos reunimos allí para alzar nuestra voz hacia nuestro Creador y nuestros Ancestros pidiendo que estén con nosotros, pidiendo que nuestra montaña se levante con nosotros en este esfuerzo por proteger nuestro destino como Lakotas y todas las otras nacionalidades para quienes Bear Butte es sagrada. Vamos humildemente a estar con el resto de nuestros parientes de la Creación (los animales, las rocas y las plantas). Por qué esperan los que quieren construir sobre nuestra sagrada tierra que rindamos nuestro destino? Por que piensan que son más importantes que el destino de la Nación Lakota? Nuestra identidad esta entretejida con nuestros lugares sagrados en nuestras historias de la Creación , esto incluye nuestra Mato Paha. De muchas maneras esta es nuestra última defensa, si destruyen nuestros lugares sagrados, destruyen al Pueblo Lakota. Sin nuestra conección y relación con la Madre Tierra no podemos más ser Lakotas. Vamos a este campamento pacífico a reunirnos con nuestros parientes de los cuatro puntos cardinales, para tomar decisiones importantes juntos, colectivamente, sobre nuestro futuro y nuestras generaciones futuras. Vamos con respeto a nuestra montaña sagrada a protegerla y proteger nuestros derechos humanos a rezar allí, a aprender allí y a curarnos allí de acuerdo con nuestras tradiciones. Este es un momento crítico en nuestra historia en el que los Pueblos indígenas debemos unirnos con nuestros aliados, tomar coraje, y levantarnos juntos en defensa de nuestros lugares sagrados y nuestro destino.”
Debra White Plume
Owe Aku, Bring Back the Way
Manderson, SD 57756-0325
605-455-2155 Voice Ph
605-455-1287 Fax Ph
lakota1@gwtc.net
www.bringbacktheway.com
28 June 2006
Greetings Mitakuyepi: (my relations)
Today the Black Hills Sioux Nation Treaty Council, Owe Aku, and the Intertribal Coalition to Defend Bear Butte moves to Mato Paha, our Sacred Mountain. We begin preparations for the July 4 Opening Ceremonies of the Gathering of Nations to
Defend Bear Butte. With sending our voice to the Universe at sunrise, we make our move. We look upon participation in the making of a design of a pivotal moment in our history as Indigenous People and our struggles to protect our ways of life and our Sacred Places. While all of Mother Earth is Sacred, while all of the He Sapa (Black Hills) is Sacred, Bear Butte is the mountain under the most direct threat so we gather there to send our voice to our Creator and our Ancestors and ask them to stand with us, to ask our Sacred Mountain to stand with us, in this effort to protect our destiny as Lakota people and the many other Tribal Nations who hold Bear Butte as Sacred. We go in a humble way, we go as the humble two-legged, to stand with our Relatives of Creation. Why do the developers and their supporters around Bear Butte expect us to willingly give up our destiny? Why do they think they are greater than the destiny of the Lakota Nation? Our identity is interwoven in our Creation Stories with our Sacred Places, this includes our Mato Paha. In many ways, this is our final defense. For if they wipe out our Sacred Places, they wipe out the Lakota Nation. Without our connection and relationship to Mother Earth and our Sacred Places, we cannot be Lakota anymore. We go to a peaceful camp, to gather our relatives from the four directions to make important decisions, together, collectively, about our future and our future generations. We go in a respectful way to our Sacred Mountain to protect Her and to protect our Human Right to pray there, learn there, receive healing there. This pivotal moment in history is a time for Indigenous People and our Allies to come together, to take courage, to stand together to protect our Sacred Places and our destiny. --Debra White Plume
Debra White Plume
Owe Aku, Bring Back the Way
Manderson, SD 57756-0325
605-455-2155 Voice Ph
605-455-1287 Fax Ph
http://by114fd.bay114.hotmail.msn.com/cgi-bin/HoTMaiL?curmbox=00000000-0000-0000-0000-000000000001&a=850f07968b9e743dea49f7f4d752850912e0e7ec58ae793ce2a6ab9694fdf6f7
www.bringbacktheway.com
Ayer 28 de Junio el Consejo de Tratados Indios de la Nacion Sioux, Owe Aku y la Coalición Intertribal para Defender Bear Butte estableció campamento en Mato Paha (Bear Butte, la montaña sagrada) en preparación para la ceremonia inaugural del 4 de julio. Este campamento y Cumbre de Naciones se llevara a cabo hasta principios de Agosto.
En las palabras de Debra White Plume, de Owe Aku: “Construímos un momento crítico en nuestra historia indígena y en nuestra lucha para proteger nuestras tradiciones y lugares sagrados. Aunque toda la Madre Tierra es sagrada, aunque todas las He Sapa (Black Hills) son sagradas, Mato Paha (Bear Butte) es la más directamente amenazada en este momento. Nos reunimos allí para alzar nuestra voz hacia nuestro Creador y nuestros Ancestros pidiendo que estén con nosotros, pidiendo que nuestra montaña se levante con nosotros en este esfuerzo por proteger nuestro destino como Lakotas y todas las otras nacionalidades para quienes Bear Butte es sagrada. Vamos humildemente a estar con el resto de nuestros parientes de la Creación (los animales, las rocas y las plantas). Por qué esperan los que quieren construir sobre nuestra sagrada tierra que rindamos nuestro destino? Por que piensan que son más importantes que el destino de la Nación Lakota? Nuestra identidad esta entretejida con nuestros lugares sagrados en nuestras historias de la Creación , esto incluye nuestra Mato Paha. De muchas maneras esta es nuestra última defensa, si destruyen nuestros lugares sagrados, destruyen al Pueblo Lakota. Sin nuestra conección y relación con la Madre Tierra no podemos más ser Lakotas. Vamos a este campamento pacífico a reunirnos con nuestros parientes de los cuatro puntos cardinales, para tomar decisiones importantes juntos, colectivamente, sobre nuestro futuro y nuestras generaciones futuras. Vamos con respeto a nuestra montaña sagrada a protegerla y proteger nuestros derechos humanos a rezar allí, a aprender allí y a curarnos allí de acuerdo con nuestras tradiciones. Este es un momento crítico en nuestra historia en el que los Pueblos indígenas debemos unirnos con nuestros aliados, tomar coraje, y levantarnos juntos en defensa de nuestros lugares sagrados y nuestro destino.”
Debra White Plume
Owe Aku, Bring Back the Way
Manderson, SD 57756-0325
605-455-2155 Voice Ph
605-455-1287 Fax Ph
lakota1@gwtc.net
www.bringbacktheway.com
0 Comments:
Post a Comment
<< Home